Lux Eterna is een in Australië geboren interdisciplinaire kunstenaar die werkt met vormen van performance, dans, tekenen en op lenzen gebaseerde media.
Lux’s praktijk, die zich uitstrekt over tekenen, uitvoerende kunsten en schermmedia, heeft haar in vele rollen gepositioneerd – als facilitator voor onder meer Marina Abramović; als de live cameravrouw voor Anna Breckon en Nat Randall’s The Second Woman (Liveworks 2017) en Set Piece (Sydney Festival, Rising Festival Melbourne, 2022), en een medewerker aan de Keir Choreographic Award in 2020 met Riana Head-Toussaint.
Lux Eterna’s ervaring met live camerawerk voor theater- en danschoreografie heeft ook een nichepraktijk in dansfilm verwoord; helpen bij het uitbreiden van nieuwe methodologieën bij het in kaart brengen van de verschillende aspecten van performance, kunst en film en hun overlappende aard – zoals blijkt uit de functie van Lux in het boek Collaborative Embodied Performance Ecologies of Skill (Bloomsbury, 2021).
Veel van Lux’s dansfilms zoals Aura Nox Anima en haar vorige oeuvre De blik dekoloniseren zijn een ode aan het collaboratieve karakter van het maken van kunst waarbij “hoe we samenkomen en hoe we co-creëren wordt beschouwd als het medium.” Lux merkt op dat haar werk veel tijd, ruimte en toewijding van verschillende anderen kost om te realiseren.
Aan de dansfilm die Lux Eterna momenteel produceert in de Australische woestijn is drie jaar gewerkt, met een cast en crew van 10 mensen. Een rode draad door de films en tekeningen van Lux Eterna is een fascinatie voor landschap, klimaten, biomen en onze post-menselijke toekomst. Uitgeroepen als “geobsedeerd door de woestijn”, stelt Lux dat de woestijn een existentiële provocatie is, een enorme en soms zachte leegte van gouden kleuren en intimiderende onweersbuien.
De woestijn valt samen met haar eenzame praktijk die vragen oproept over hoe we onszelf relationeel kunnen gaan raden met natuurlijke werelden in ons post-menselijke verleden en onze toekomst. Ze merkt op dat we, om deze relatie te begrijpen, moeten vertrekken van een alledaags leven en in een meditatieve staat moeten stappen om toegang te krijgen tot mystieke, vaak ongeziene ervaringen.
De gouden en donderende duisternis van de woestijn en de verwijzing naar datgene wat voorafgaat aan en verder reikt dan de menselijke natuur, wordt weerspiegeld in de tekeningen van Lux. De gedempte pigmentinkt intensiveert gedetailleerde fijne kneepjes die zijn gemarkeerd in bladgoud en spiegelfolie. De zachtere kleuren helpen de kijker te ontspannen en nodigen uit tot een rustige dialoog en verwantschap met de natuurlijke wereld en het niet-menselijke. Tegelijkertijd vangen kijkers een glimp van zichzelf op in bomen en rotsen die zijn gemarkeerd in de goudfolie.
Het werk van Lux Eterna nodigt uit tot een soort belichaamd toeschouwerschap dat aansluit bij wat zij ‘een op het land geïnformeerde spiritualiteit’ noemt. Hier zien kijkers zichzelf als onderdeel van een collectief verhaal met de natuurlijke wereld – als symbiotisch, ingebed in en niet gescheiden ervan.
Lux Eterna maakt haar debuut op The Other Art Fair op 1 en 4 december en brengt een reeks gedetailleerde 2D-tekeningen, met de hand verguld met 24-karaats bladgoud en spiegelfolie.